دار مصر - روايات


Гео и язык канала: Иран, Фарси
Категория: Книги


القناة الرسمية لمدونة دار مصر للروايات على التليجرام

Связанные каналы  |  Похожие каналы

Гео и язык канала
Иран, Фарси
Категория
Книги
Статистика
Фильтр публикаций














- بس انا مكنتش عايشه هناك احنا كنا في الجيزة مع بابا! اه بنروح كل فتره لكن انا مش بحب البلد هناك و ابوك باع البيت الى فالجيزه وعمك عزت خلانا نقعد فالشرقية بالغصب انا حتي مكملتش اخر سنه في الكليه وكل ده و ماما ساكته و راضيه وانا تعبت
= فا تقرري تهر..بي وتقعدي فالشارع؟ فاكره الناس بره هتبقي كويسه معاكي و يطبطبوا عليكي ولا ايه؟
- والله انا مش عبيـ طه وعارفه بعمل ايه
بنرفزه: لا عبيـ طه!
بصتله وعيوني بتلمع: انت عاوز توصل لأيه بكل ده برضو مفهمتش؟ عاوز تقولي ان مش قدامي غير اني ارجع وافضل عايشه في القـ رف ده ؟ دول كانو حبسـ ني انت مكنتش تعرف حاجه!! ابن عمك طه كان مراقبني كأني في سجـ ن وممنوع اعمل اي حركه غير بحساب وكل ده ليه؟؟ من غير سبب !!
بدأت اعيط واتعصب: انا عمري ما هرجع لكل ده يا ياسين فاهم؟
- اهدي وبطلي عياط..
انا مجبتش سيره رجوع في حتة انتي هتفضلي معايا وهتفضلي هنا
"ناولني منديل فا مسحت وشي وبصتله"
- لكن بشرط واحد يا فريده
"بصتله وانا مستنيا يكمل"
- مش هينفع نقعد مع بعض كده انا مش زيهم صحيح لكن دي اصول انا وانتي مش هينفع نعيش سوا وفي نفس الوقت انا مش هقدر اسيبك لوحدك..
= ايوه يعني هنعمل ايه
رفع عينه وبصلي: هنتجوز
- اييييه !
= انتي سمعتيني
وقفت وبصتله: انت اكيد بتهزر صح ؟؟ ده هزار!!؟
- مفيش حل غير كده.. قعدتنا سوا من غير شيء رسمي مش هتجيب غير الكلام و المشاكل و
قاطعته بعصبيه: اها قول كده !!! هو انت كمان بتحْاف منهم زي ! انت كمان مش هتقدر تقف قصادهم وجبان !!
برم شفايفه بعصبيه و جز على سنانه بعدت خطوه لكن هو قرب خطوتين واتكلم بهدوء مرعب:
- متفكريش تكلميني بالطريقه دي تاني انا مش جبان ولا حْايف ولو كنت كده مكنتش اخدتك من البداية بدون علم حد وجينا لحد هنا فاهمه؟؟ وانتي مش قدامك اي حل غير الى قولته الا لو فاكره انك هتقدري تتصرفي لوحدك في الشارع ومعتقدش هتعرفي تعملي ده ولا هتعرفي ترجعي ليهم ها يا تري ردك ايه ؟

يتبع....
https://darmsr.com/2024/12/09/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%87%d8%b1%d8%a8%d8%aa-%d9%85%d9%86%d9%87%d9%85-%d8%a5%d9%84%d9%8a%d9%83-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84/


- ياسين!!!
= ششششش متخافيش.. انا مش جاي ارجعك
- امال بتعمل ايه هنا !!
= انا دورت عليكي في كل مكان!
بعدت خطوه: ابعد عني!! انا همشي!
- تمشي تروحي فين؟ هتقعدي في الشارع!
بعياط: هقعد في اي مكان عمك ميكنش فيه!!
= وامك الى قاعده تدور عليكي فكل حتة و بتعيط عليكي فاكره ان جرالك حاجه؟؟ مش مستوعبه انك
هربـ تي وسبتيهم!! لكن انا كنت عارف انك هتعملي كده
رجعت خطوات لورا بسرعه وكنت هجري فا رجلي اتلوت و وقعت وهو جري عليا سندني واتكلم بعْضب و قلق: قولتلك مش هرجعك في حتة بطلي تهربي مني !
- قومي معايا يا فريده قومي
= هتوديني على فين!!
- هننزل القاهرة
= طب و ابوك ؟ و عمك ؟
- ملكيش دعوة بحد انتي معايا
" اعصابي هديت.. قلقي بدأ يقل مشيت على رجلي بهدوء واتحركنا من الأرض الى كنت مستخبيا عندها و روحنا محطه القطر وخدنا اول قطر طالع القاهره"
" كان قاعد قصادي بيبصلي.. "
- مرتاحه؟
= احنا هنقعد فين؟
- هتعرفي لما نوصل
= وليه مش دلوقتي!
- عشان عاوزك تثقي فيا
" سكت و بصيت للأرض ياسين ابن عمي طول عمره مش زيهم.. طول عمره بيخاف عليا وبياخد باله مني.. عمري ما فهمت ده اسمه ايه.. او مكنش عندي وقت افهم.. "
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
" وصلنا مكان في القاهره اسمه مصر الجديده.. و نزلنا من التاكسي قصاد بيت كان جميل و لكن باين انوه قديم خد مني شنطتي وبصلي "
- هتفضلي واقفه؟
" طلعت معاه لحد الدور التاني و اتفاجئت انوه بيطلع مفتاح و بيدخل الشقة كانت جميلة وهاديه لكن واضح ان بقالها كتير مقفوله..! "
- ايه البيت ده ؟؟ بتاع مين!
= ده بيتي
- ازاي ؟ عندك بيت في القاهرة واحنا قاعدين في الشرقية ؟
= عادي.. انا هنزل اشتري شوية حاجات و راجع
- انت هتسبني!! ده المكان مفهوش حد!
ابتسم بسخريه: متخافيش هنا امان وانا مش هتأخر انتي فين موبايلك؟
= مجبتوش سيبته هناك
- طيب.. كدا كدا انا مش هبعد ولا هتأخر متقلقيش
" نزل و انا فضلت استكشف البيت و نضفته مكنش متوسخ اوي كان يادوبك تراب خفيف فتحت اوضة استنتجت انها اوضته كان ذوقها حلو..كنت حاسه اني بعرف ياسين من اول وجديد.. مش فاهمه اي حاجه! لكن كل الى فارق معايا هو اني اخيرا اتحررت منهم! مكنش جوايا ذرة ندم واحده! "
" شوية ولقيت الباب بيتفتح خرجت اشوف لاقيته جه"
- دي هدوم.. وجبت اكل طبعا انا ملحقتش اجيب حاجات كتير عشان متأخرش عليكي
"بصتله وانا مش فاهمه"
فركت ايدي بتوتر: هو احنا هنعمل ايه بعد كل ده؟
- غيري و ناكل وبعدين نشوف انا هطلع البلاكونه
قام و شاور على اوضه تانيه غير الى دخلتها: ادخلي الاوضة دي غيري فيها الباب من ورا فيه مفتاح
"هزيت راسي بمعني تمام ودخلت اول ما قفلت الباب وبدأت اركز فيها استغربت.. الحيطان مدهونه بنفسجي بلوني المفضل.. لون الدولاب والسرير من نفس الدرجه وحتي الديكور وكل حاجه..! مكنتش قادره استوعب كل ده غيرت وخرجتله البلاكونه خبطت على كتفه لأنه كان سرحان ومش واخد باله مني"
- يلا عشان ناكل انتي اكيد مكلتيش من امبارح
= انا مش جعانه
- لا هتاكلي.
= انا فعلا مليش نفس
- شوفي الأكل يمكن يفتح نفسك
= مش هتفرق
- طيب تعالي
دخلنا نقعد فا فتح الاكل كانت شاورما حط الساندويش في ايدي: اتفضلي كلي وقوليلي عاوزة نعمل ايه
كنت لسه هتكلم قاطعني: كلي!
" قطمت منه بزهق.. ومضغت بعدم اهتمام بعدها اكتشفت انوه انا فعلا جعانه خد سندوتش وبعدين كل هو كمان و الصمت حل في المكان.."
- انا هشغل التلاجه واحط فيها ازازتين المياه دول وابص على باقي الحاجه
" هو قام وانا بدأت تشيل مكان اكلنا و امسح الترابيزه وبعدين قعدت "
"دخلت المطبخ لقيته بيملي ازازة مياه"
- اساعدك!
= لاء
- طيب ممكن نتكلم!
= اتكلمي هو انا ماسكك؟
- انا عايزه اعرف وبعدين!
= مش انتي هربتي ؟ كملي بقا عايزه تعملي ايه
- مش عارفه!
= امال مين يعرف؟ مفروض تحسبي خطواتك قبل ما تعمليها لو مكنتش لاقيتك كنتي هتروحي فين!
- معرفش يا ياسين!
= فكري بقا
- انت عايز توصل لإيه؟؟ عاوز ترجعني ليهم؟
= انا قولت كده؟
- امال ايه؟ انا هفضل قاعده هنا وبعدين ممكن انزل اشتغل مثلا
= تنزلي تشتغلي؟
- اه
= وكنتي خايفه اصلا تقعدي في شقه لوحدك؟ فا هتنزلي الشارع تشتغلي ؟
" اتنرفزت وسيبته وروحت قعدت فالصاله.. فضلت افكر و اعصر دماغي وانا متنرفزه.. مضايقه جدا بطريقه.. ومش عارفه فعلا انا هعمل ايه "
"شويه و لاقيته جاي وقعد قصادي"
- هاه فكرتي؟
= قولي انت عايز ايه
- انا مش عايز حاجه انتي الى عايزه كنتي عايزه تهر..بي واديني نفذت رغبتك ماذا بعد ؟
= مش عايزه ارجع الشرقيه انا زهقت من تحكمات عمك و ابوك كمان! من ساعة ما بابا...
"مرضتش اقولها كانت تقيلة عليا"
- من ساعه ما خسرت بابا و انا خسرانه كل حاجه في حياتي
= الله يرحمه..
- وحتي ماما!! بتنفذ كلامهم وعاوزاني اسمع كلامهم ماهو طبعا.. كلهم من هناك وعايشين في جو البلد و العيلة و التقاليد ومش عارف ايه !
= الى بتتكلمي عنهم انا وانتي منهم عادي




خدت اخويا الصغير الي بيعيط بخوف ودخلنا جوا الدولاب واحنا خايفين وبندعي إن الخناقه تعدي بسرعه ..
صوت كبير بره وزعيق ، صوت صويت ماما الي بتضرب ، وصوت دموعنا ونفسنا الي بيخرج برعب
دخلت ماما وهي بتلم هدومنا وهي بتحلف إنها مش بايته فيها !
خرجنا من البيت والجيران بتبصلنا بشفقه واحنا محرجين
صحابنا واقفين وكانوا سامعين الخناقه ، روحنا عن بيت تيته ، وهو بيت عيله
طلعنا ودموعنا سبقتنا
خرجت خالتو من شقتها وهي بتقول
_ يلهوي هو ضربك تاني ؟ ، انتي ازاي ساكتاله ،سيبيله العيال وامشي ، انتي اي الي مصبرك عليه !
وكلام كتير من ده خلت ماما تفكر كذا مره
هل تسيبنا هناك وتمشي
لحد ما لقيناها بعدها بيوم بتلملنا هدومنا في شنطه صغيره وبتنصحنا كتير زي
_ انا مش هسيبكم انا بس هوديكم عشان مش هيعرف يقعد بيكم ، فـ هييجي ياخدني
انا بحبكم بس ده لمصلحتنا كلنا يا حبايبي ، اوعي تنسي تكلميني وتطمنيني ، وافضلوا عيطوا وقولوا عايزين ماما اوعو تنسوني ، انا هاجيلكم علطول
وبعتت حد من قرايبنا يودينا واحنا بنتوسلها إننا مش عايزين نروح .
" يعني امك بعتاكوا تلوي دراعي ، طيب انا هوريها
( بس هما بيفكروا في نفسهم ، لي يخلفوا اطفال عندهم عقده نفسيه من الحياه والجواز والمسؤليه ؟ ، لي يخافوا يدخلوا في اي مشاركه ، عدي وقت كبير شهر كامل وهي مش بتسأل علينا ، واحنا هنا عايشين لوحدنا مبناكلش غير لما بابا يجي ، كل واحد بيفكر في نفسه ، طيب واحنا! ، احنا تعبنا والله ، فاكرين إننا اطفال ومش فاهمين حاجه ، بس للاسف احنا فاهمين والله ، فاهمين كم البهدله الي بنتعرضها ، احنا معندناش مكان ثابت ، كل شويه نتنقل من مكان لمكان ، تعبنا وزهقنا وقرفنا ، عايزين نستقر بقي بين اب وام عارفين يعني اي بيحترموا بعض وبيحترموا الاطفال الي بينهم .
_ انتي متخلفه ؟ ازاي تضربي زميلتك ، انتي معقده نفسياً
( طيب ما بسببكم والله ! ، عايشه في بيت مبني علي العن**ف اكيد هطلع كده اومال هطلع احمد زويل )
_ احنا دلوقتي كبار يا حبيبي لازم نمشي من هنا ، المكان هنا كله خطر مينفعش نفضل لوحدنا
* طيب نروح لماما ؟
اتكلمت وانا بدهنله ضهره من علامات الضر**ب
_ ماما مات*ت يا احمد ، انت ملكش غيري في الدنيا دي
* وبابا؟
_ بابا مد*من ياا احمد ، مش هينفع نعيش معاه ، هيأ*ذينا
* بس هو مش بيكون في وعيه ، بس هو بيحبنا.
_لو بيحبنا هيتغير علشانا ، صح؟
* صح ... صح يا ماما
_ بصيتله بدموع وحضنته وبدأت اجهز الشنطه
* بس إحنا مش معانا فلوس ؟
_ بابا دلوقتي نايم ، هندخل ناخد فلوس منه ...
* ماشي يا ماما
( وفعلا الأمور جرت كما خططنا لها ، فعلا رحنا وجبنا الفلوس وهربنا من البيت وبما اني اول سنه كليه ومحتاجة سكن اصلا ، فنزلت ادور علي سكن وبالمره مكان اعيش فيه ، نزلت اسكندريه وكلمت صحبتي ولقيتلي سكن ، وفهمت الراجل إن اخويا ملوش مكان غيري
دخلنا واتعرفنا علي زمايلي في السكن ونمنا انا وهو
صحيت علي صوت صحبتي وهي بتصحيني بزعيق وبتقولي
_ مسك قومي بسرعه اخوكي هينط من البلكونه

يتبع....

https://darmsr.com/2024/09/01/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%85%d8%ad%d9%83%d9%85%d9%87-%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%b3%d8%b1%d9%87-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1-2/


الحقوني ي ناس الحقوني
صرخت وهي في البيت اتلموا الناس ووقفوا علي باب البيت وانصدموا كلهم لما لقوا جثة شخص قدامهم وحسوا بحزن لما عرفوا انه جارهم الراجل الطيب اللي خيره عليهم كلهم
قالت بغضب : امسكوها هي اللي قتلته بلغوا الشرطة
كانت واقفة بتصرخ وهي بتشير لبنت قاعدة بتعيط لا حول لها ولا قوة
البنت صرخت هي كمان بحزن ودموعها علي خدها :حرام عليكي انا مقتلتهوش دا كان في مقام ابويا انا مستحيل اقتله
المرأة بغضب :انتوا مستنيين اي بلغوا الشرطة خلوها تيجي تاخد المجرمة دي حالا
كلها دقايق والمكان كله اتقلب والعساكر كانوا واقفين في كل مكان دخل الظابط اللي متكلف بالجريمة دي
الظابط :اقفلولي الباب دا ي ابني ومشوا كل الناس هي مش فرجة هي
نفذ العساكر الاوامر وقفلوا الباب وانتشروا في كل مكان
الظابط :الجريمة دي حصلت من امتي واللا اكتشفتوها ازاي
المرأة :ي باشا انا نزلت اجيب طلبات البيت رجعت لقيته كدة والبت دي قاعدة جمبه وبتعيط هي اللي قتلته اكيد مكنش في اثر لاي حاجة
قربت من البنت ومسكتها جامد واتكلمت بصوت عالي :حرام عليكي ليه عملتي كدة هو عملك اي دا كان بيعتبرك بنته دي اخرتها تقتليه
البنت :والله ما قتلته هو كان في مقام ابويا انا مظلومة مظلومة صدقوني
الظابط :يعني افهم منك انك بتتهميها في جريمة القتل دي
المرأة :ايوة محدش عملها غيرها
الظابط :كدة هنضطر ناخدها لوقت ما نتاكد ونعرف مين اللي عمل كدة خدها ي ابني
اول ما شافت البنت العسكري وهو بيتقدم منها وشافت اللي في ايده مستحملتش واغمي عليها
***************************************
صحبت لقت نفسها في المستشفي وحواليها عساكر كتير والظابط موجود صرخت بانهيار وحزن :انا معملتش كدة صدقوني انا مظلومة انا مقتلتهوش انا عمري ما اعمل كدة متظلمونيش ارحموني
الظابط :ممكن تهدي انا مقدرش غير اني انفذ واجبي وبس وهضطر احبسك لوقت معرفة القاتل الحقيقي
البنت :انا معملتش حاجة والله ما عملت حاجة ليه مش مصدقني انا مش عاوزة اتحبس انا بريئة
الظابط :اسمعي الكلام انا صابر عليكي دا كله بس انا خلقي ضيق ومضمنش ردة فعلي خدها ي عسكري
سحبوها معاهم وهي مكنتش قادرة تمشي مش مصدقة اللي بيحصل معاها حياتها بتشوفها بتتدمر قدام عينها ومش قادرة تعمل حاجة بقت مسجونة في جريمة قتل وقتل مين الشخص اللي اواها واعتبرته ابوها
ياتري اي هيحصلها !!?
وهل فعلا هي فعلا القاتلة !?
ولو مش هي يبقي مين !?

يتبع....
https://darmsr.com/2024/09/01/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b3%d8%ac%d9%8a%d9%86%d8%a9-%d9%88%d9%84%d9%83%d9%86-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7/




: زي ما قالك اختك فوق مع جوزها
أميره صوتها بدأ يعلى بعصبيه : ازاي يا ماما الكلام اللي حضرتك بتقوليه دا انتي عايزه تجننيني رقيه مش متجوزه
وداد بقهر... و دموع : ابوكي كان كاتب عقد جواز عرفي... قبل ما يموت و خله رقيه تمضي عليه
أميره قعدت على الارض قدامها بدموع و مسكت ايديها برعشه
: رقيه كانت عارفه بالكلام دا
وداد بحسره... و حزن : لا
أميره وقفت بسرعه و قالت : يبقا جواز بالأكره.... و بدون علمها يبقا باطل و ساعتها كانت قاصر
طلعت التلفون من شنطتها و اتكلمت بتلقائيه
: انا لازم ابلغ الشرطه
اتفاجئت بالتلفون بيتسحب منها و اتكسر... ميت حتا بصتله بصدمه و عدم استياعب و قالت بشجاعه زائفه رغم خوفها
: أنت متخلف.... مش عارف عملت ايه امشي اطلع برا أنت و اللي معاك بدل ورب العزه لا هكلم البلوليس يجي ياخدك انت و اللي معاك
وداد وقفت قدامها تحميها من غضب دياب و اتكلمت ببكاء
: حقك عليه يابني هي لسه صغيره متعرفش حاجه
لفت بصتلها بعصبيه و دموع و ضربتها.... قلم قوي على وشها و قالت بصوت مهزوز
: تصدقي انك بنت متربتيش... و عايزه تتربي من اول و جديد لما الكبار يتكلمه انتي تسكتي خالص و متتكلميش
أميره حطيت ايديها على وشها بدموع و بصتلها بعتاب و هي مش مستوعبة ، جريت و لسه هتخرج من البيت ، اتلقت ايد قويه مسكتها و شدتها على اوضه من الاوض دخلها فيها و قفل عليها بالمفتاح و رجع قعد مكانوا جنب والده صالح ببرود و هو سامع صوت صريخها الغاضب ببرود
وداد حطيت ايديها على قلبها و هي حاسه بألم... شديد على بنتها و حتى منها بصيت على صالح و همست بحسره
: حسبي الله و نعم الوكيل اشوف فيك يوم انت و عيالك
بعد حوالي ساعه ولع مسلم سجاره و هو قاعد على طرف السرير ببرود اعصاب و لا كأنه عمل إي شئ
مسلم نفخ بضيق : ما تبطلي عياط بقا وجعتيلي دماغي
رقيه مسكت الغطاء شدته عليها بصدمه
: حصل ايه
مسلم بصلها ببرود و اتكلم و هو بينفخ دخان سجارته
: أنتي مراتي يا رقيه شئ طبيعي
رقيه بأنهيار : يعني ايه شئ طبيعي أنت فاهم عملت ايه ضيعت مستقبلي... أنت مش راجل
اتحولت عيونه لـ الاحمر القاني من فرط عصبيته و مسكها من شعرها و...

يتبع...
https://darmsr.com/2024/09/02/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%88%d8%b3%d9%8a%d9%84%d8%a9-%d8%a7%d9%86%d8%aa%d9%82%d8%a7%d9%85-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1-2/


: اجيب اتنين لمون
اتنفضت من مكانها بخوف على صوت المستر الغاضب
: د... دكتور أنا
قاطعها الدكتور و هو بيزعق بغضب
: دكتووور ايه بقا... أنتي خليتي فيها دكتور يا استاذه يا محترمه مش عاجبك المحاضره متحضريش بس طول ما انتي فيها يبقا تحترمي نفسك كويس سامعه
بصت في الأرض بدموع من فرط خجلها لما لاقيت كل الطلاب بتتفرج عليها... لمت الكتب و لسه هتمشي زعق اكتر
: أنا قولتلك تمشي.... اعتبري نفسك شايله مادتي الاربع سنين لو خرجتي
مؤمن بتدخل بارتباك شديد
: يا دكتور حضرتك فاهم غلط أنا كنت بطلب منها قلم زياده
الدكتور بصله بتهكم و اتكلم بغضب
: قلم زياده... و جاي الجامعه ليه من غير قلم و لا انتوا فاكرنها رحله
مؤمن : يا دكتور حضرتك
شاورله بايده بحد انه يسكت و كمل كلامه بصرامه
: كلمه زياده مش عايز اتفضل اقعد... و أنتي معتيش تتكلمي مع حد و ركزي في المحاضره بس
سابها و طلع يكمل شرح ، و هي قعدت و الدموع ممتلأه بالدموع باحراج شديد
بعد أنتهاء المحاضره خرجت من القاعه بدموع بسبب اهانتها... قدام كل الطلاب
مؤمن و هو بيجري عليها و قف قدامها و اتكلم بلهفه
: أنسه رقيه... أنا اسف على اللي حصل بسببي صدقيني مكنتش اقصد اخلي الدكتور يزعقلك
رقيه بعصبيه و دموع
: ممكن تبعد عني بقا و تبطل تلحقني في كل مكان انا بسببك انهارده اتهزقت... قدام الجامعه كلها
سبته و جت تمشي مسك ايديها يعرضها ، رقيه سحبت ايديها منه بعصبيه و غضب و اتكلمت بحده
: اياك تمسك ايدي مره تانيه و لا تحاول تتكلم معايا و لأ هشتكيك لعميد الكليه
خرجت من الجامعه استنت والدتها تيجي تخدها زي كل يوم بصت في الساعه اتلقت انها اتاخرت عليها جداً وقفت سياره و ركبت و هي حابسه دموعها
وصلت قدام البيت نزلت من العربيه ، و دخلت البيت و هي على اخيرها ، لاقيت ضيوف اول مره تشوفهم قاعدين مع والدتها كانت لسه هتطلع وقفها صوت القوي
: استني عندك
رقيه بصت اتجاه الصوت لاقيت شاب قدامها اول مره تشوف بصصلها بغضب خافت من نظراته و اتكلمت باستغراب
: نعم أنت بتكلمني أنا
مسلم بتهكم حاد : محدش علمك لما يبقا عندكوا ضيوف تيجي تسلمي عليهم و مش اي ضيوف كمان
رقيه بصتله بصدمه من اسلوبه معاها و بصت على والدتها و اتكلمت بقرف
: مين دا يا ماما
وداد بصتلها بحسره و حزن ، اكمل مسلم ببرود
: اعرفك انا ابقى مسلم الليثي جوزك و جاي عشان اكتب عليكي رسمي
رقيه بصدمه و زهول : جوزي... جوزي مين أنت شكلك واحد شارب... حاجه او مش مركز انت بتقول ايه فـ بتقول ايه كلام و خلاص
بصت لـ وداد و اتكلمت بعصبيه : ما تتكلمي يا ماما و تقولي حاجه بصوا انا مش فاضيه لكلامك الفاضي دا
طلعت على غرفتها و قفلت الباب وراها ، قعدت على الأرض و هي تبكي و موقفها في الجامعه لسه في دماغها ، قامت من على الارض طلعت هدوم ليها من الدولاب و دخلت الحمام
خرجت من الحمام على صوت طرق الباب سابت الفوطه من على شعرها و راحت فتحت الباب و اتصدمت بـ نفس الشاب واقف قدامها
رقيه بارتباك و خوف : أنت مين
مسلم بصلها بعنايه لما ترتديه و اتكلم بقسوه : جوزك يا رقيه هانم و لا لسه مش مصدقه
رقيه برقت بصدمه و خوف : جـ.. جوزي ازاي انت شكلك مجنون
مسلم بغضب مكتوم : مالك بتترعشي ليه انا لسه معملتش حاجه يعني
رقيه بصت لنظراته برعشه من فرط خوفها
: انت لو منزلتش دلوقتي انا هصوت و اعملك فضيحه... قدام اهلك
مسلم زقها جوا الاوضه و دخل و قفل الباب وراه و اتكلم بسخريه و هو بصص لخوفها بسخرية
: صوتي من هنا لبكرا محدش هينجدك من تحت ايدي
رقيه حسيت برعب حقيقي و الكلام طلع منها بالعافيه
: أنت أنت قفلت الباب ليه امشي اطلع برا يا ماماااا... حد يلحقني حرااامي
مسلم دفعها بقوة رجليها اتلوت و وقعت على السرير و هو بصصلها بكره... و غضب عارم
: مش خارج من هنا قبل ما اخلص اللي جاي علشانه
في الأسفل دخلت من باب المنزل راحت على وداد و اتكلمت بغضب طفولي و مكنتش مركزه باللي موجودين معاها
: بقا كدا يا ماما بقالي ساعتين مستنياكي قدام السنتر و حضرتك مجتيش خدتيني
وداد ظهر عليها الارتباك و اتكلمت بصعوبة
: معلش يا أميره انا كنت جايه اخدك بس قرايب باباكي من البلد جم يطمنه علينا
اميره بصتلهم بنتباه بتوتر من هيئتهم و ملامحهم الجامده ، اكملت وداد
: الحج صالح و ابنه دياب اخوه مسلم
اميره هزيت رأسها بخوف من نظرات دياب الحاقده و قالت بتوتر
: نورتوا.... البيت عن اذنك يا ماما هطلع اوضتي
وداد مسكت ايديها و هي بتبص على دياب بارتباك و دموع
: لا خليكي هنا متطلعيش دلوقتي
اميره القلق بدأ يدخل قلبها
: ليه يا ماما في ايه أنتي كويسه رقيه كويسه
بصت حوليها بقلق : هي فين لسه مرجعتش من الجامعه دا الوقت اتاخر اوي
: رقيه فوق مع جوزها
بصت لمصدر الصوت و كان دياب اللي متابعها بنظرات غير مفهومه ، بصتله بدهشة
: فوق فين رقيه اختي مش متجوزه انت شكلك غلطان
بصت لـ وداد و هي بترجع شعرها للخلف بتوتر
: ماما فين رقيه
وداد حاولة تتحكم في نبرة صوتها و اتكلمت بالعافيه بنبره مخنوقه


البيه حفيدك مش راضي يدخل عليا وانا جبت اخري معاه يا خاله لو مدخلتش انهارده منيش قعدالكم فيها
ده مش راضي يجي عندي خالص وكل يوم حجه انا مش بايره علشان اتجوز جوازه كده

وقفت ست في ال٧٠ على عكاز وقالت..اهدي يا بتي الكلام اخد وعطا

قالت بغضب ..مههداش يا خالتي ولازم توصليلو كده انا مش هتحملو اكتر وبصت بطرف عينها بقرف لبنت جميله واقفه معاهم وقالت...قاعدلي في حضن الهانم زي ما تكون هيه مرتو وانا مر في حلقو..انا خلاص هتجنن منو

قالت كده ومشيت والست الكبيره بصت للبنت وقالت...ايه يا ست سحر ان شاء الله مبسوطه بكلام ضرتك

سحر اتنهدت بخنقه وقالت..قولتلك يا تيته انا مليش دخل هو الي مش راضي يروحلها و

قالت بغضب..اولا انا مش تيته يا اختي واعدلي لسانك يا بت صبحي وقولي يا جدتي مش عيشتك في بحري هتنسيكي اولك واخرك..تاني حاجه البيه جوزك لازم يفهم انها هيه كمان مرته وليها حقوق...وانتي ياختي الي رافضه نصيبك في الحقوق دي فسيبي غيرك يتهنى

سحر نفخت بغيظ وطلعت على اوضتها بغضب شديد
ولسه هتدخل اوضتها وداد مسكت ايدها بغضب وقالت...استني هنه يا حلتها

سحر دفعت ايدها وقالت بقرف..من غير لمس بس علشان بقرف

وداد بصتلها من فوق لتحت بغيظ وقالت..انتي اكيد سحرالو يا بت ها..سحرالو عند مين انطقي

سحر ضحكت بقوه وقالت..يا حرام انتي وصلتي للمراحل دي ..على العموم يا قلبي هديكي نصيحه الحب مش بالعافيه عمره ما كان كده ولا هيكون

وداد قربت منها وقالت بتحدي...لا هيكون يا سحر واستنيني انهارده هوريكي بعينك كيف جوزي حبيبي هيكون بين اديا وقدام عنيكي...استنيني انهارده يا سحر

قالت كده ودخلت على اوضتها وسحر بصت لطيفها بقرف وقالت..ربنا يبتليكي بجوز عقارب يكون عندهم زهايمر يا بعيده وينسو انك من نفس الفصيله ويجيبو اجلك قادر يا رب

بعد شويه وصل شاب في التلاتين بطله قويه وقرب باس ايد جدتو وقال..مساء الخير يا ست الكل

جدته قالت بضيق..مسا النور يا ناجي.. رجعت بدري يعني

ناجي قال بسرعه..مكانش فيه شغل كتير امال فين سحر

جدته قالت بضيق في اوضتها..مهتسألش على وداد ليه مش هيه مرتك كمان
بقلم...زهرة الربيع
ناجي حمحم وقال..اه..اه طبعا هيه كويسه

قالت بسخريه اه هيه زينه..المهم امتى ناوي تفرحني وتشيلني حفيد..انا جوزتك تاني علشان كده وانت عارف

ابتسم بارتباك وقال..ان شاء الله يا تيته ان شاء الله

بصتلو بغضب وقال بسرعه...قصدي يا جدتي..حاضر

جدته قالت..ايوه يعني ميته البت حردانه وعايزه تهمل الدار..انت عارف لو مشت وقالت ان ده سبب مرواحها هيبقى شكلك ايه وكملت بسخريه وقالت...متنساش انك مدخلتش على سحر بت عمك كمان والكلام كتير

ناجي اتنهد وقال..طيب يا جدتي انا هبقى اشوف الموضوع ده..ولو سمحتي انسي الي في دماغك مستحيل اعمله تمام قولتهالك قبل كده وهرجع اقولها انا مش هغصب سحر..لا يمكن اذي مراتي بالشكل ده انا مش حيوا،،ن
قال كده وطلع فورا على اوضتو عند سحر

سحر كانت بتلف في الاوضه بارتباك واول ما دخل بصلها بعصبيه ومسك دراعها وقال..وانتي بقى هتعقلي امتي انا خلصت كل حججي مش هقدر اتصرف اكتر من كده مش هقدر...وبعد وهو هينفجر من الغضب

سحر قربت منو بدموع وحضنتو من وراه وسندت راسها على ضهره وقالت...كده برضو تزعق لحبيبك

ناجي لفلها واتنهد وحضن خدودها باديه وقال..ياسحر..ياسحر اعقلي..للي بتعمليه ده ممكن يخسرنا بعض

سحر بصتلو بدهشه وقالت..انت ممكن تخسرني علشان موضوع زي ده يا ناجي

قال بغضب..اه يا سحر... لما يكون معندكش سبب مقنع لبعدك ده عني لازم اضايق ويأثر على علاقتنا..وقرب قوي وقال ...يا بت ده احنا بنعشق بعض من صغرنا ايه الي مخليكي خايفه مني كده قوليلي سبب واحد انا هتجنن

بلعت ريقها بارتباك شديد وقبل ما تتكلم دخلت جدتو ومعاها وداد وقفلت الباب وزقت وداد ناحيه السرير وقالت بحزم ...ناجي..ادخل على مرتك وداد ..يلا ..هنا واحنا واقفين محدش هيطلع من هنا لحد ما تدخل عليها وتخلصنا وده امر مش طلب وووووو

يتبع....
https://darmsr.com/2024/09/03/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b2%d9%88%d8%ac%d8%aa%d9%8a-%d9%88%d8%b3%d8%a7%d8%ad%d8%b1%d8%aa%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84/


أنتي عالمي كلمة بسيطة و قالها بحسن نيّة لأني عارفة أني غالية عنده بس مش ده اللي كنت مستنياه و أول ما حسيت أني هقرب من حلمي الأول و حُبي الأولاني كان لازم عُلا تتدخل بعد ما قعدت أيام بخليها تغير عليه لمه لقيتها حددت معاد الفرح بعد أربع شهور!
اليوم اللي سمعت فيه الزغاريط و شفت الدعوة علي النت كل اللي فكرت فيه حاجه واحدة بس، زياد!
طلعت السطح وأنا بجري و زي ما توقعت لقيته مشغل أغاني بدون موسيقى زي عادته بس المرادي كان رامي جمال
" وفي بالي كلام جوايا بشيله ونفسي أحكيله نرجع زي زمان أنا عيشت ادعيله ولسه باقيله بجد في قلبي مكان معرفش ظروفه ولمه هشوفه اللهفة عليا تبان، شاهدة الأيام "
ساكت باصص قدامه في الفراغ و اللمعه اللي مبقتش تفارق عيونه بسببها
وبكل إشفاق عليه ناديت_زياد
ابتسم=خلاص يا عيشة، خلاص خِلصت
_بص هو....
قاطعني=عقلي مش راحمني و قلبي واجعني و حاسس أن كل حاجه بتنهار، ملعون الحب اللي يعمل في الواحد كده بجد
مكنتش لاقية كلام أواسيه بيه ف سيبته يكمل
=فاكرة وإحنا صغيرين كنت ما بصدق امتي نخلص المدرسة عشان وأنا راجع أشيلّها الشنطة عشان ضهرها ميوجعهاش وأجيبلها حاجه حلوة وإحنا راجعين بمصروفي
كنت بذاكرلها و بحلّ معاها الواجب وفي الدروس أبقي معاها عشان محدش يضايقها، فكل خطوة يا عيشة، حرفيًا كل خطوة كنت موجود رغم إني أكبر منها و مواعيدنا كانت مختلفة
ربيتها علي إيدي و في الآخر جه الزفت ده خطفها مني
كنت لسه هصحح وأقول أنها اللي لاغته الأول بس سكتني لمه قال
=مش هقبل عليها كلمة وحشه يا عيشة وأنتي عارفة
_خلاص سكتت
اتنهد ودموعه بدأت تغلبه و صوت النحيب بيعلي=أنا بس نفسي أعرف قصّرت معاها ف ايه؟ يعني كان ايه ممكن يتعمل وأنا معملتهوش، ليه متختارنيش أنا؟ ليه تعشمني أننا هنبقي لبعض من غير ما توعدني بكلمة حتي، تصدقي أنها عمرها ما قالتلي أنها بتحبني! تقريباً عشان مغلطهاش لمه تقرر تبعد
ده أنا حبيت أكتر إنسانه توكسيك في حياتي و لسه مش عارف أكرهها
_مش عارفة أقولك ايه يا زياد والله أنا كنت فاكرة إن الخطة هتنجح بس هي فاجأتني
وفعلاً بعد كام يوم اللي توقعته طلع صح لمه لقيت زياد طول اليوم تايه و مش مركز وفي الآخر قالي
زياد=عيشة أنا محتاج أتكلم معاكي ضروري
_خير يابني فيه ايه قلقتني أنت من بدري مش علي بعضك
زياد=عُلا كلّمتني و عايزانا نرجع
_ايه؟!!!!!

يتبع....
https://darmsr.com/2024/09/03/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%ae%d8%b7%d8%a9-%d9%81%d8%a7%d8%b4%d9%84%d8%a9-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a/


بصتله وهو بيصور و همست بصوت واطي_ومين قالك إني معرفش
التفتلي=ايه؟
_ولا حاجه كنت ببرطم علي صياحك
ابتسم=باردة
_مالك سرحان في ايه
زياد=هو في غيرها اللي ربنا يسامحها
_و بعدين يعني
زياد=بجد يا عيشة مش عارف و مش مرتاح وكل ما بشوفها قلبي بيتقبض و بتضايق أنها مبقتش ليا في الآخر
عارفة؟ أنا أحلامي كانت كبيرة بدخل جمعيات وبحط القرش علي القرش، بستخسر في نفسي الحاجه عشان أحوش و نبقي سوا كنت مخطط لكل حاجه حرفيًا بس دلوقتي حاسس أني تعبت في الفاضي
اتنهدت_هم بقالهم قد ايه مخطوبين؟
زياد=ست شهور و أربع أيام
_اممم خلاص هانت و هترجعلك
اتنفض من علي الكرسي=بالله عليكي؟ طب احلفي كده، طب أنتي ايش عرفك هي قالتلك حاجه؟
_ماسورة و ضربت؟ لا ما أنت عارف إننا مبنتكلمش أساساً
زياد=بتهبدي يعني طيب يا ستي شكراً كفايه
_أنا عاشرت أمير فترة قبل ما أسيبه و صدقني هو بني آدم ميتعاشرش، عُلا فرحانه بفلوسه بس و شوية و هتظهرلها العيوب
زياد=عادي ممكن تستحمل
_عُلا؟!!! أنت مصدق نفسك وأنت بتقول الكلام ده
زياد=عيشة بلاش تطلعيها مادية عشان هزعل منك والله
_تزعل مني ليه مش دي الحقيقة اللي مش عايز تواجه نفسك بيها؟ وأنا بتبلي عليها مثلاً؟
عليت صوتي_ مش كفاية راحت اتخطبتله من غير حتي ما تقولي و عرفت زيي زي الغُرب!
أنا يا زياد! أنا صاحبتها الوحيدة علي كلامها بقيت غريبة في يوم و ليلة وكل ده عشان خاطر واحد
زياد=طيب خلاص حصل خير
_مش هتعرف تدافع عنها و بالمناسبة مفيش حاجه بتحصل لينا مش خير، الموضوع متوقف علي نظرتنا إحنا وأنا بقولك الحمدلله علي الموقف اللي بيّنلي فيه حقيقتها
زياد بزعيق=عيشة خلاص
سبته و نزلت من السطوح علي البيت لمه لقيتها طالعة شقتها بصيتلها و الدموع في عيني
_عارفه لو كنتي جيتي قولتيلي أنك عينك منه كنت هحذرك و أقولك خلي بالك الفلوس مش كل حاجه و الأفعال بتفرق بس أنتي مجيتيش، طول عمرك فاضية من جوه و مبتعرفيش تحكمي علي الناس صح
وسيبتها و كملت نزول لشقتي
تاني يوم في الشغل
زياد=لقيت الشاورما بتقولي اشتريني لعيشة ف اشتريتهالك و معاها إكسترا تومية لعيون عيوش
بصتله بلوم و ديَّرت وشي
زياد=واضح أن الموضوع بقي أكبر من الشاورما أجيبلك كريب طيب؟
مقدرتش مضحكش علي ريأكشنه وهو بيتكلم بجد
زياد=يا ستير يارب أخيراً، لازم أصورك بالضحكة الحلوة دي
_الصورة كيوتة
زياد=عشان صَورتك يا عسسسل
_يادي التكاتك و سنينها، صحيح أنا شفت الندم ف عيون عُلا امبارح و حاسة كده أنها مفتقدانا
زياد=هه اللي باعنا براحته
_يا خسارة كنت هقولك علي خطة ترجعلها بيها
زياد=بالله عليكي؟ قولي بسرعة مستنية ايه
_بص أول خطوة هي معروفة و محر.وقة في كل الأفلام و المسلسلات القديمة و الجديده ألا وهي الغيرة
زياد=و دي أعملها ازاي يا أذكي اخواتك
_ده بقي مربط الفرس، عُلا عارفة و متأكدة انك بتحبها و مستحيل تفكر في غيرها حُبك بقي كارت محر.وق
زياد=طب ما دي الحقيقه صباح الفل
بإبتسامة شريرة_لا يا زيزو عشان أنت بقيت بتحبني أنا
زياد=اييييه يا عيشة اللي بتقوليه ده، أنا مستحيل أحطك في التمثيلية الهبلة دي و بعدين أنتي آخر واحدة في الدنيا ممكن عُلا تصدق عليها حاجه زي كده
_لا بالعكس هتصدق جدا لأنها زي ما اتخطبت لأمير وهو كان معايا أنا هتخطب للي طول عمره بيحبها كنوع من أنواع الانتقام
زياد=الكلام ده هيدخل علي عقل واحدة غريبة مش عُلا يا عيشة أنتي مُدركة احنا بنتكلم عن مين! دي حفظانا و عارفة أن احنا اخوااااط ومفيش أي حاچة بيننا
ابتسمت بُحزن_يا سيدي سيب إقناعها عليا ولو منجحتش ابقي كلمني، أنت خسران ايه؟
زياد=ماشي يا عيشة أمّا نشوف
بدأت فعلاً الخطة بتاعتي صوري أنا و زياد كنت بنزلها دايماً استوري وانا عارفة انها بتخش تشوف وهي عاملة إلغاء للسين هتسئلوني عرفت منين هقولكم عِشرة عمري ومحدش حافظها قدي وأكيد كان واحشها الشغل معانا بس التجديد بقي الكلام اللي بدأت أكتبه
اشتريت لنفسي وردة لونها أحمر و اتصورت مع زياد واحنا في الشغل وأنا بضحك وكتبت "قالي أن الورد للورد"
دخل شافها أول واحد
زياد=يلا يا كذابة
_خلاص بلاها خطة بقي وابقي قابلني لو رجعت
زياد=عيشة هو أنتي بتذليني لسمح الله
_أنا أقدر برده ياااا زيزو وبعتت ايموشن ضحك
زياد=مستغرب زيزو منك أوي بس ماشي شغال
زياد=قولت اشتريلك سلسلة فضة تنزليها استوري
زياد طول عمره بيجيب هدايا و لسه محتفظة بيها بس مش عارفة ليه الهدية دي بالذات زعّلتني يمكن عشان عارفة الغرض من وراها بس مرضتش أبيّن حاجه
ابتسمت وقلت وأنا بفتحها_تسلم إيدك يا زياد علي شكل ايه بقي
زياد=كرة أرضية
_اشمعنا
زياد=عشان أنتي My world أنتي عالمي
_بعرف انجليزي والله مش لازم تترجملي بس انت مقولتليش برده جايبها كرة أرضية ليه؟
زياد=آه ده السمع بعافية بقي ما برده السن له أحكام
_زيااااد
زياد=كده هخاف يعني ولا ايه ما تظبطي
ابتسمت_أنت غريب انهارده علي فكرة
زياد=صح؟ أنا برده حاسس بكده
كان نفسي يقولي غريب بس بحبك أحلامي كرتونية أوي


قاعة أوبن إير علي البحر صوت الموج عالي بس مش أعلي من المزيكا في المكان، معازيم كتير ناس أعرفها و ناس لا و هناك العروسة، البيست فريند، وهي بتنخطب لخطيبي السابق و صوت قلبي بيتكسر مش مسموع، بس مكنتش أنا لوحدي اللي موجوعة كان كمان
_زياد أنت هتعيط بجد؟
زياد=أعيط ايه أنتي هبلة مفيش رجالة بتعيط أنا عيني مدمعة بس عشان الهوا شديد
أعرفكم بنفسي أنا عائشة والقريبين مني بينادوني عيوش أو عيشة و حكايتي ابتدت من وأنا صغيرة لمه لعبتي اتكسرت و قعدت أعيط عليها لأني كنت بحبها جدا واللي كسرتهالي بقت أقرب واحدة ليا عُلا واللي بالصدفة اتنقلوا يسكنوا في نفس عمارتنا هي و قرايبها من ضمنهم زياد ابن خالتها وبقينا إحنا التلاتة أكتر من الاخوات كل دروسنا و مذاكرتنا و حتي شغلنا بعدين بقي سوا، لمه عملنا بيدچ علي السوشيال ميديا لتنظيم حفلات الزفاف و بالوقت بقينا معروفين نوعاً ما، أنا و عُلا بننظم الديكور و زياد هو الفوتوغرافر وأكتر حاجه بتميز شغلنا أننا بنلتزم بالضوابط سواء في تصوير العروسين أو غيره و ده اللي ميّزنا عن غيرنا في المجال، المهم عشان مطولش عليكم حياتنا كانت تحفة لحد اليوم اللي اتقدملي فيه أمير و وافقت بيه خصوصاً أنه كان واجهة اجتماعيه و مهتمتش لحُبي الأول و الأخير واللي أكيد خمنتوا هو مين؟ بس للأسف قلب زياد كان مِلْك ل عُلا و بس
_تعالي نسلم علي العرسان
زياد=أنا أكيد مش هعمل كده يا عيشة
_أنت عايز الناس تقول عليك ايه دي بنت خالتك
زياد=مفيش حد واقف في القاعة دي ميعرفش أنا بحب عُلا ازاي ف يقولوا اللي يقولوه مبقتش فارقة
_اللي بيحب بجد بيفرح ل حبيبه
زياد=عيشة ابعدي عني عشان والله أنا جوايا غِلّ و مش هحلّ
_هو أنت مش هتبطل جمل التكاتك دي بقي
زياد=أنا مقهور أوي يا عيشة قسماً بالله حاسس أني بتنفس من خُرم إبرة
حاولت أفك الجو_بقولك ايه، فانية
ابتسم=دي مواساة إزاي بذمتك
_ما أنت عارف مبعرفش أواسي حد
زياد=أهو أنتي كده، جاية علي الواحد بخسارة
_أخرس و تعالي معايا عشان أوريك الكيد اللي علي حق
بصتلهم بقرف_مبروك يا عرسان
أمير بإحراج*الله يبارك فيكى يا عيشة
_اسمي عائشة يا عريس أصل أنت أجنبي عني
التفت ل زياد اللي بيبص ل عُلا بنظرة كلها عتاب و لوم معرفش ازاي عرف يترجم مشاعره كده! كنت حزينة عليه أوي
زياد=مبروك يا علولة ربنا يسعد قلبك و الحُزن ميعرفلهوش طريق
عُلا بإرتباك-ا ا الله يبارك فيك يا زياد عقبالك
زياد=عقبالي آه، يلا بينا يا عيشة
بصتلها و عيني جات في عينيها وهي بتقولي
عُلا-خير مش هتباركيلي يا صاحبة عمري
بصتلها وأنا اللمعة اللي في عيني ليها راحت وبقي مكانها دموع_مبروك يا صاحبة عمري تتهني، بغض النظر عن اللي حصل بيننا هفضل أتمنالك الخير
ومشيت وأنا بمدّ و زياد جه ورايا
بكيت بصوت
زياد=هتفضحينا يخربيتك تعالي ورايا ده أنتي كيادة جداً مش ممكن
_بطل تريقة بقي وخليك چنتل و وصلني
ضِحك=تعالي أنا أصلا عايز أمشي كفاية أوي كده
ولأن قعدة السطح قعدتي المُفضلة طلعت في يوم عشان ألاقي صوت أغاني
_أنت بتسمع ايه
=مفيش ده أنا و تامر عاشور كان معانا حوار كده و بِنحِلُّه
" ولا سامع ولا راضي و أقوله هموت يقول عادي "
زياد=قول كمان يا فنان قووول
ضحكت_أنا بجد حساك مراهق ف ثانوي حبيبته سابته عشان مراهق تاني برده بس عنده موتوسيكل صيني و بيستناها بعد المدرسة
بهزار=يعني حتي في الخيال بتساب عشان واحد تاني هي الدنيا عايزة مني ايه بجد!
_فصلت من الضحك المهم دلوقتي هنعمل ايه في الشغل أنا الصراحه مش هقدر أشتغل معاها تاني و عشان أنتوا قرايب و هتكملوا ف أنا هنسحب و....
زياد=لمه تخلصي هبد قوليلي
بصتله ببلاهة
زياد=أنا هنسحب و نينينيني
ابتسمت_أنا بتكلم بجد
زياد=وأنا ههزر معاكي ليه أنتي هتصاحبيني!
_زياااد
زياد=عيييشة، أسمعيني أنا أصلاً قررت هنكمل شغل سوا مع التيم و الإيراد اللي هيطلع هنقسمه زي زمان لو معندكيش مانع لأن أنتي عارفه عُلا متقدرش تعيش من غير شوبينچ
ابتسمت_آه طبعاً أنا أصلاً ميرضنيش أنها تتأثر ب أي حاجة في الأول و الآخر إحنا بدأنا سوا
زياد بضحك=فاكرة شِعارنا الطفولي بتاع زمان
ابتسمت_الحاجة مبتكملش إلا لمه نكون سوه، صداقتنا مربعة قسمنها علي أربعة زياد عيشة سليم عُلا
زياد=بس سليم استندل بعد الأغنية دي و هاجِر مشوفناش وشه تاني
ضحكت_أنت بتشرب ايس كوفي ولا ينسون
زياد=ينسون وأنتي
_أنا بستغربك بجد أول مرة أشوف ولد بيشرب ينسون
زياد=هي مُنكر ولا ايه ما أشرب ينسون عادي و بعدين ما أنتي السبب
_هيلزقها فيا بقي
_العريس حيوان بجد شايف العروسة متوترة و شوية وهتعيط وهو مش مهتم، أنا لو مِنِّها أفركش
زياد=فعلاً طالما مش بيحبها أخدها ليه؟ما يمكن في حد تاني يتمني ضفرها بس هنقول ايه النصيب
_هتفضل تصيح لحد امتي؟عدي أربع شهور يا عمنا
زياد=عشان أعمل موڤ أون محتاج يجي سكة العمر كله و بعدين هبقي زي الفل
_أوڤر أوي
زياد=أنتي إيش عرّفك أنتي عن الحُب من طرف واحد ده لعنه بجد لعنه


هربت من اخويا في ليلة فرحهم لو كانت بنت شريفه مكانتش عملتها اكيد عملالها عمله وخايفه تتكشف

اتنهدت امه وقالت..يا بني انا زيك مش طيقاها..ومش قادره انسى ان صلاح سافر ومبقناش نشوفه بسببها..بس..بس مينفعش الي عملتو ده يا نذار ازاي تمشيها كده في نص الليل انت عارف ان معندهاش مكان تروحه

نذار قال بضيق..ماما انا مش طايق ابص في وشها.. خليها تغور في داهيه

قالت امه بهدوء..يا ابني يا حبيبي انت مش رديت لها الي عملتو ومثلت عليها انك بتحبها وكتبت عليها وقولتلها قدام كل الناس انك مش عايزها ..عايز ايه تاني كنت حتى خليها تبات لو في الجنينه..مهما كانت دي على زمتك وشرفك افرض حصلت لها حاجه في الليل كده يلا يا ابني علشان خاطري روح دور عليها

اتنهد وقال بخنقه حاضر يا امي علشانك هجبها بس زي ما قولتي هتفضل في اوضة الخدم الي في الجنينه لحد ما تشوف نفسها هتروح فين..
بقلم.....زهرة الربيع
في احد الشوارع كانت بتمشي بنت جميله جدا في سن ال٢٠ لابسه فستانها الابيض ودموعها على خدها وكلامو بيتكرر قدامها ..انتي فاكره اني حبيتك يا رخيصه..ليه اتجننت علشان احب واحده ساقطه زيك

نزلت دموعها بغزاره وقعدت على الرصيف وهيه بتبص للبحر بدموع مش قادره تنسى ان اهلها مكانوش موافقين عليه لانو اخو خطيبها الاولاني وكانو قلقانين منو..بس هيه اصرت عليه واتخلت عن الكل علشانو..فكرت ترجع عند اهلها بس مش هتقدر تواجههم بعد الي حصل ويمكن ميقبلوش يدخلوها فضلت تبكي مكانها بحزن شديد

وهيه في الحالة دي قرب منها اتنين شباب سكرانين واحد قال..اللللعب..ده الليله باين لها جامد انهارده

التاني قال..يلا ناخدها بسرعه الطريق هنا مش امان

البنت بصت لهم بدموع ورعب وكانت هتجري بس حاوطوعا واخدوها على العربيه بكل قوتهم وهيه كانت بتصرخ وبتستنجد بس محدش لحقها ووطلعو بسرعه

وصلو بها لحته متطرفه بعيده عن الناس ونزلو بيها وبقم يشدوها بالعافيه علشان يدخلوها البيت

البنت بقت تصرخ جامد وتقول...ابعد عني..سبني يا حيوان..سبونيييي

بس كانو مكملين وبيدخلوها بالعافيه لحد ما سمعت صوت نذار بيقول...سبها

الشاب بصلو وقال بغضب...هو الوحش مراقبنا ولا ايه..انت ازاي جيت هنا

نذار قال بضيق...قولت سيبوها...وانا مش بعيد كلامي مرتين

البنت بقت تبصلو بدموع وواحد من الشباب قال...امشي يا حلتها من هنا..المكنه دي تلزمنا

نذار بصلها من فوق لتحت بتقيم وقال..هيه مكنه اه معاك حق...بس كل مكنه ولها السواق بتعها والمكنه الي معاك دي بتاعتي..هتسبها بالذوق ولا

الشاب فتح مطوتو وقال..لا مش هسبها هات اخرك

نذار ضحك وقال..ليه انت فاكر اني هتخانق معاك..واتخانق علشان مين...الوسخه دي...لا يا باشا انا بس عايز مصلحتك..الشرطه جايه في السكه هتسبها بهدوء ولا تشرب شاي معاهم

الشباب اتصدمو وبصو لبعض بقلق واول ما سمعو صوت عربيه شرطه قريبه جريو بسرعه

نذار بصلها بسخريه وقال..برافو عليهم والله هربو فورا فهمو انك متستاهليش المحاوله ولا المناهده

البنت بصتلو بغضب رهيب ومردتش عليه ومشيت بسرعه من قدامو وهيه شبه بتجري ودموعها على خدها

نذار جري وراها وهو بيقول بغضب..استتي ..استني انا بكلمك..ريم ...ريم بكلمك اقفي...رييييييم

لاكن كانت بتجري منو بسرعه وفجأ ضوء كشاف عربيه ضرب في وشها وحطت ايدها على عنيها وكانت العربيه ماشيه باقصى سرعة وووووو

يتبع....
https://darmsr.com/2024/09/04/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%82%d9%84%d8%a8-%d9%86%d8%b0%d8%a7%d8%b1-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9/


-قوم خلينا نروح
نظرت له وكان الدموع محبوسه في عينها
كان الجميع ينظر لها منهم بشفقه ومنهم بسخريه
-سيف ارجوك
وقف اممها
-عايزاني اسيب مراتي يوم فرحي
-ط..طب ما انا مرتك
-انتي مبتخلفيش وانا عايز ولاد
-س..سيف
-روحي يلا كفيا احراج
بلعت رقها
-ط..طلقتي
نظر لها..تحدث تلعثم
-ب..بنفس المأذون الي كتب بيه..ك. كتابك عليها..طلقني..ح..حالا
-من عيوني
***
كانت واقفه امام باب منزل والدها وبيدها حقيبتها ..خائفه من طرق الباب ...لقد حاربت اهلها لتتزوج منه ولكنه مع اول مشكله تركها
لم يكن لها القدره علي مواجهتهم او النظر لوجوهم مره اخري
افاقت علي صوت فتح الباب رجعت ختوطين للخلف
-انا نازل عايزه حاجه من....
توقف عندما وجدها امام الباب...هي لم تأتي الي هنا منذ ثلاث سنوات
كانت موتره وترتجف
-ا..ازيك يا كريم
لم تجد رد منه بلعت رقها بخوف عندما تقدم منها اغمضت عينها بخوف ظنا منها انه سيقوم بصفها
لتجده يحتضنها
-عامل ايه يا صفاء...وحشتني
ابتعده عنه تنظر له في ذهول
امسك يدها
-تعابي واقفه ليه...تول هيطروا من الفرحه لما يشفوكي

جالسه علي الاريكه تضم حقيبتها لصدرها وصامته...كان والدها سعدين وشقيها يحاول ان يمازحها
ولكنها وبدون مقدمات انهارت في البكاء
-انا اسفه...عا..عارفه انكم مش هتسمحوني...علي الي عملته..كنت غبيه..اسفه
نظر الثلاث لبعضهم وتحدث والدها بهدوء
-مين قالك كده...انتي بنتي...ممكن نكون اضايقنا زمان..بس مش هنشيل منك العمر كله
رفعت رائسها لهم
اكدت والدتها الكلام
-انتي حببتي وبنتي الوحيده مقدرش ازعل منك ابدا
تحدث كريم مازاحا
-بما انك نورتي بقي هكون كريم معاكي وهعزمك علي بيتزا
ضحكته صفاء
-موافقه بس تجيب ايس كريم معاك
-طماعه..بس ماشي...متتعوديش على الدلع ده
ضحكه وضحك الثلاثه
-هقوم اعملكم الغدا ..قومي اطلعي فوق يا حببتي وغيري هدومك
-حاضر

كانت والدتها واقفه في المطبخ
جائ كريم بي الطلبات
-امال فين صفاء
-لسه طالعه
-قولتها علي الاوضه
تركت ما في يدها
-لاء نسيت
كان سيتحدث عندما سمعوا صراخ من الاعلي
**
فتحت الباب لتجد شخص وتقف عاري الصدر يدخن
لتصرخ بشده وتغلق الباب عليه
صعد كريم سريعا
-ك..كريم ح..حرام..
فتح الباب
وو

يتبع....
https://darmsr.com/2024/09/05/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%84%d9%85-%d8%a7%d9%83%d9%86-%d8%a7%d8%b9%d9%84%d9%85-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7/

Показано 20 последних публикаций.