دار مصر - روايات


Channel's geo and language: Iran, Persian
Category: Books


القناة الرسمية لمدونة دار مصر للروايات على التليجرام

Related channels  |  Similar channels

Channel's geo and language
Iran, Persian
Category
Books
Statistics
Posts filter


_انا بحبك يا نور..
-بس انا متجوز يا مليكه..
_ نعم!
لقيت أيدي اتكلبشت في ايد خفيفه
_ ملو كتي اي الي وقفك هنا..
بصيت للشخص الي مسك ايديا
بصدمه ورعشه وتوتر..
_اي دا يا مليكه! مين دا..
لقيته فجأه ساب أيدي ومسك ايد نور..
كان يمسك بيده بقوه شديده قد يخلعها..
- محسوبك خطيبها..
_اي الكلام دا.. انت بتقول اي
بدا نور با التحرك إتجاه مليكه بغضب كانت واقفه ب توتر..
_اي الكلام الي سامعه دا يا مليكه..
-الله.. الله وبتقرب من خطيبتي كمان..
بدا يضربه قدامي وانا واقفه كنت هموت من الخوف مين الشخص الي ظهر ليا فجأه دا..
لقيته مسك ايديا بقوه
_ تعالِ معايا..
-انت مين!
_ حبيبك.. خطيبك..
-انت اهبل! خطيب مين..
بدا يقرب مني بقوه
_ طب لو قولت جوزك؟
-نعم!

يتبع....
https://darmsr.com/2025/02/28/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%85%d8%ad%d8%b3%d9%88%d8%a8-%d8%ad%d8%a8%d9%8a%d8%a8%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88/










كانت بطلتنا نائمه ع الارض واتت لها مرات ابوها سعاد
سعاد: وضعت دلو الماء جميعه على وجهها قومي ي نبض نظفي البيت انا رايحه عند جارتنا ام حسن وراجعه واياكي تكوني مش مخلصاه ل ارجع
نبض: ليش ي خالتي تعملي معي هيك انا شو عملتلك ل تكرهني هيك
سعاد: مسكت شعر نبض انتي اخرسي انا لو بأيدي لرميتك برا البيت من زمان لولا ابوكي يلي بحبك بس لرميتك نزعتي صباحي ناس تتوراش انا طالعه بدي ارجع يكون البيت جاهز وإلا هتنامي من غير عشا غير عقابك
نبض: حاضر ي خالتي
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••♡♡
والان نذهب للبطل الروايه كان فهد يجلس على مكتبه بغرور وبرود
فهد: عمران لازم نكسب الصفقه بأي طريقه هي مهمه اكتير بنسبالنا
عمران: ولا يهمك ي فهد انشاءالله رح نكسبها متل ما اكسبنا غيرها رح نكسبها
فهد ببرود: اكيد مأنا اكبر رجال اعمال واكبر مليونير
عمران: طب انا رايح اراجع الاوراق سلام ي صاحبي
فهد: سلام ي عمران
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••♡♡
نبض بتعب: يا الله تعبت امتا رح ارتاح
دق الباب نبض ذهبت لتفتح الباب ووجدت اباها محمد
نبض: اهلا ي بابا احضرلك الغدا
محمد: لا ي بنتي خالتك وين
نبض: عند خالتي ام حسن ي بابا
محمد: طب عايزك في موضوع مهم
نبض: قول ي بابا
محمد: بس ترجع خالتك ع البيت هقولك
نبض: ماشي ي بابا
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••♡♡
فهد ل ابوه رعد بزعيق : انتا كيف يا يابا تختار ع مزاجك هي الشغله لعب صغار تزوجني ع مزاجك انا قولتلك اني مش عايز اتجوز
رعد بصوت عالي ايضا: انا قولت يلي عندي يا فهد بدك تتزوجها
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
سعاد: خير يا محمد
محمد: كل خير يا سعاد نبض اجالها خطاب
سعاد بفرحه: قول والله ي محمد
محمد: والله يا سعاد
نبض بحزن: بس انا ما بدي اتجوز يا بابا
محمد: ليش ي بنتي وانتي ما عندك سبب لترفضي
سعاد بكره: انتي عايزه تفضلي اعده في وجهي طول عمرك
محمد: سعاد فوتي الاوضه انا بدي احكي مع نبض لحالنا
سعاد: ماشي يا محمد
محمد: قولي ي بنتي
نبض: ي بابا انا بدي اكمل تعليم وادخل الجامعه ي بابا انا ما دخلت الجامعه هاي السنه بس انشاءالله رح ادخلها السنه الجاي يا بابا
محمد: يا بنتي انتي تعرفي رعد السيوفي يا بنتي صح وتعرفي انو عندو افضال علينا كتير صح ي نبض
نبض: اه يا بابا وهو شخص كتير منيح بس شو دخل عمو رعد بالموضوع
محمد: هو يلي طلبك لابنه فهد ي بنتي
نبض: بس ي بابا انا ما بدي اتجوز هسا خلي هناء ي بابا انا ما بدي
محمد: ي بنتي اول اشي اختك هناء اصغر منك وانا رح اظلمها وهي صغيره وتاني اشي رعد طالب ايدك انتي بذات لأبنه يا بنتي وافقي هو كتر الله خيره عندو افضال علينا اكتير وانا مش قادر ارفض طلب صغير زي هيك
نبض: حاضر ي بابا
محمد: افهم انك موافقه ي نبض
نبض: موافقه ي بابا
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••♡♡
فهد واضع يده على وجهه ويفكر بمحبوبته الصغيره الذي طال سبع سنوات ولم يراها وهو كان سيقول لأباه ان يتزوجها لانه احبها وهي صغيره عندما كان عمرها 14 سنه ولكنه كان يريد ان يخبر اباه عنها بعد سنه لانه يراها صغيره
ودق باب غرفه فهد
فهد: اتفضل
ميرا: كيفك ي ابني
فهد: الحمدالله يما
ميرا: ي ابني قوم صالح ابوك هو زعلان منك كتير
فهد: يما بس انا بديش ومش موافق ع موضوع الجواز
ميرا: يا ابني انتا وافق وازا ما ارتحت معها يبقى الحل الوحيد الطلاق
فهد: حاضر يما
ميرا: انت وافقت ي ابني
فهد: اه
ميرا: طب يلا قوم وصالح ابوك
فهد يلا
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••♡♡
نزل فهد ع مكتب ابوه
فهد: عايز ادخل ي رعد بيه
رعد: ادخل يا زفت
فهد: عيب كدا ي حج انا زي ابنك برضوا يا ابو للزفت
رعد: قول ي حيوان عايز اي انا مش فاضيلك
فهد: انا موافق ي حج ع الموضوع
رعد بفرحه: قول والله
فهد: والله ي حج
رعد: يا ابني تزعلش مني بس انا متأكد انك رح تكون فرحان معها
فهد في نفسه: مستحيل اكون فرحان مع حد غير نبض قلبي
فهد: عارف يابا انا رايح ع الشغل بدك اشي
رعد: لا سلام
فهد: سلام

يتبع....
https://darmsr.com/2025/02/10/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%86%d8%a8%d8%b6-%d8%a7%d9%84%d9%81%d9%87%d8%af-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a/
















منكرش وقتها إن الخوف اتملك مني، وبشكل تلقائي سكتّ لوقت ما نام فعلًا علىٰ السرير، ومكانش قُدامي غير إني أنا إللي أخد مخدة وبالفعل كان مكاني الأرض، إللي فضلت فيها اتقلب، والتفكير ملازمني، لوقت ما عيوني راحت في النوم.
صحيت الصبح على ضوء الشمس المُداعب لعيوني، استغربت في البداية المكان، ولكن بعدها استوعبت إللي حصل في اليوم إللي قبله.
دورت عليه في الأوضة، ولكن اتأكدت من عدم وجوده؛ فغيرت هدومي، واتجهت للباب عشان أنزل، ولكن مع فتحي للباب كان هو كمان بيفتحه وداخل.
_ على فين يا هانم؟.

يتبع...
https://darmsr.com/2024/05/30/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%ac%d8%ad%d9%8a%d9%85%d9%8a-%d8%a7%d9%84%d8%a3%d8%a8%d8%af%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1/


بابا ضمني لحُضنه لدقايق، لوقت ما السكينة نزلت بقلبي إلى حد ما، بعدها خرجت من حُضنه، ومسكت القلم، وفضلت للحظات موجهة نظري لصورته الموجودة جمب صورتي، وكأني بتأمل تفاصيله، في محاولة لإقناع قلبي بالأمر الواقع وتقبله، وأخيرًا مضيت، من بعدها باس بابا جبيني، ونزل بالورق، ولحظات وسمعت جملة انتظرتها لسنين، ولكن مش مع الشخص ده أبدًا، انتظرتها مع علي، وكانت هي "بارك الله لكُما وبارك عليكُما وجمع بينكُما في خير".
وكأني من بعدها بقيت مغيبة عن أصوات الزغاريط، وطلقات النار، إللي ساكنة المكان من حواليا.
من بعدها طلع، واستقبلته تقوىٰ على الباب، وهي بتقول
_ تعالىٰ يا نوح، تعالىٰ يا جلب أُختك، أما اوريك ست العرايس.
شدته من إيده، لوقت ما قربته مني، وجه عيونه لعيوني للمرة التانية، فـ بعدتها بسُرعة عنه، وبصيت لمكان تاني، في محاولة لأني أداري الكسوف اللي ساكن لـ ملامحي.
تقوى قالت
_ وه!! مش هتضمها لحُضنك إياك، وتحب علىٰ راسها كيف ما بيعملوا العرسان ولا أيه.
رديت بسرعة قبل ماهو ينطق، وقُلت
_ لا مش وقته يا تقوىٰ.
_ عتتكسفي إياك.
قُلت بصوت واطي مهموس علىٰ اعتقاد إن محدش هيسمعه
_ لا يدوبك بس بكره اليوم إللي شوفت خلقتك فيه.
اتفاجأت وقتها بإنه سمع، ورد بنفس الهمس وهو بيقول
_ لا وأنتِ الصادجة، شايفاني عدوب في دباديبك دوب.
_ماشاء الله شكلك بتلمع أُكر كتير، وحاسة السمع سليمة.
_ طب عدي ليلتك، إللي بتشبه لطلتك السودا عليّ.
لسة كُنت هرد، ولكن قطعني صوت مُهجة مرات عمي وهي بتقول
_ مُبارك عليكم يا ولاد، چدكم بيبلغكم إنه عايزاكم حداه في المِكتب.
وجه ليا نظرة سريعة، ونزل قُدامي، وأنا نزلت وراه علىٰ طول ودخلنا بالفعل لجدي، إلِلي وجه نظراته لينا وقال
_ مُبارك لجلبك يا ولدي فوزه بست البنات وأحلاهم، ومُبارك لروحك يا ضي عيوني فوزها بزين الشباب وسيدهم.
وجهنا لبعض وقتها نظرات تكاد تكون استحقار واستهزاء لكل منا للتاني، بعدها كمل جدي وقال
_ يچوز إن الچوازة تكون مش على هواكم، ويچوز كُمان تكونوا شايفين إن بينكم وبين بعض بلاد، ومعتتفاهموش واصل، ولكن الوجت جادر يثبت لكل واحد منيكم إن لو في حاچة صُح حُصلت في حياته فهي جية التاني ليها، وواثج كُمان إن غزل هتكون الضي إللي هينور حياتك ويزينها، وإن نوح هيكون سند جلبك وعكازه، وأكتر من يخاف عليه، واعرفوا زين إن چوازتكم هي لم لشمل كان متفرج لسنين، وأنتم إللي بيدكم تجووه، وأنتم برضك إلِ بيدكم تفرجوه من تاني،، وتشعلوا النار إللي جادت فيه لـ سنين.
سكت شوية، بعدها كمل وقال
_ أنا كتبت الفدانين إللي چمب الوحدة ليكم، ودي هدية چوازكم مني، ولو سألتم نفسيكم عن سبب كتابتي للأرض دي دونًا عن غيرها؛ فالسبب إنها أحب الأراضي لجلبي، يكفي إنها كان فيها أول سجف چمعني بستكم الله يرحمها، واتخلج فيها الود والرحمة بيناتنا، الود والرحمة إللي كانوا سبب في وچودكم أنتم وأهاليكم دلوك.
سكت مرة تانية، وبعدها كمل مرة تانية، وهو موجه كلامه في المرة دي لنوح
_ مش هوصيك علىٰ بت عمك يا نوح، غزل هتكون أمانة في رجبتك، وأنا مِتأكد صُح إنك جدها يا ولدي.
بعدها وجه نظره ليا، وقال
_ وأنتِ يا غزل نوح يتشال في جلبك قبل عيونك، ولد عمك، وچوزك، وعن جريب يبجىٰ أبو عيالك سمعاني يا بتي.
سكت للحظات، وبعدها كمل وقال
_ مش عايز أچلي يحين جبل ما أطمن عليكم، وأشوفلكم عيال وعزوة، يكونوا وصل للي انجطع لسنين.
وفي أخر كلامه قال
_ ربي يباركلي فيكم، وتتهنوا عُمر فوج عُمركم، وتكونوا خير سند لبعضيكم.
أول ما خلص كلامه قرب نوح منه، وباس على إيده، وأنا كمان عملت زيه بالظبط، فطبطب علىٰ كتفه، ومسد علىٰ شعري بحنان قد إيه كان واضح ومحسوس.
بعدها طلعنا على الأوضة، إللي خلاص من المُفترض إنها بقت أوضتنا.
_ يا برودك يا شيخ، من وقت ما طلعنا وأنت عمال تاكل، ولا كأن في مُصيبة ووقعت علينا بجوازة السواد دي.
_ صدجيني الأحسن ليكِ إن أفضل مركز في الوكل أحسن يا حلاوة، عشان لو ركزت وياكِ هتزعلي جوي.
ختم وقتها كلامه بغمزة ربكتني، فكان ردي عبارة عن نظرة مُستحقرة لي، قبل دخولي لتغيير هدومي.
ووقت ما خرجت لقيته علىٰ السرير، ومن الواضح إنه بيستعد للنوم.
_ إيه ده إيه ده؟
_ خير.
_ أنت فاكر نفسك هتنام جمبي هنا ولا إيه، لا فوق كده، ويلا اتكل على الله شوفلك مكان تنام فيه.
_اتخبلتِ في مخك إياك، جال اسيب المكان وأخرچ أشوف مكان أنام فيه ليلة دخلتي، عشان تبجالي فضيحة، تتحاكى بيها بلدنا والبلاد المچاورة كُمان.
_ ماليش دعوة مش مشكلتي أنا، أقولك خدلك مخدة وانزل نام على الأرض يلا.
قرب مني ومسك وشي بإيده، وبنبرة هادية ولكن مُخيفة إلى حد ما قال
_ الأرض دي إلِ هدفنك فيها حية لو معدتيش ليلتك الطين معايا، ولميتِ لسانك إلِ هجصهولك، دِه ومعخليش دَكتور يعرف يخيطه من تاني، وأنا معهددش سامعة ياست الدكتورة.


_ كُنت عند عمتو صالحة يا تقوىٰ.
_عمتك صالحة أطيب من فينا والله.
_تقوىٰ هو الانسان بيتجوز ليه؟
مسكت إيدي، وشدتني علىٰ أوضتها، وقالت
_تعالي أما اجولك، الإنسان يا ستي بيتچوز عشان يلاجي اللي يتسند عليه، ويميل علىٰ كتفه عشان يلاجي اللي يشاركه حلوه وجبلها مُره، عشان يلاجي الحُب يا ضي.
_هو أنتِ حبيتِ قبل كده؟.
_الأيام بينا كتير، والحكاوي أكتر، وهتعرفيني أكتر من أي حد إهنه.
ابتسمت وسكتّ، وكلام عمتي صالحة، وتقوىٰ، وبابا، بدأ يشغل جزء كبير من تفكيري.
____
قولتله بتوسل
_بابا أنا مش هقدر صدقني.
_ وأنا معنديش كلام غير اللي قولته يا غزل.
_ هتجوزني لواحد همجي، مفيش بينا غير المشاكل من وقت ما شوفته.
_نوح تربية إيد جدك، وأنا واثق إن ابويا هيطلع زينة الشباب.
اردفت بعصبية
_ مش عايزاه، مش عايزة اتجوز.
وقتها اتعصب، وشخط فيا وهو بيقول_ كلمة كمان يا غزل وهعرفك شغلك، سامعة، كلامي وبس اللي هيتنفذ، وفرحك علىٰ ابن عمك يوم الخميس الجاي، سامعة.
سابني وكـ العادة ملقتش حل ينجدني غير البُكا.
___
من بين كم هائل من أصوات الزغاريط وضرب النار كُنت حاسة إني مُغيبة تمامًا عن الواقع، عُمري ما جه في بالي يوم أن اسمي هيرتبط بحد تاني غير علي، ومش بس كده لا كمان بشخص من أهل والدي في الصعيد، اللي بـ مُجرد بس ذكر اسمهم؛ البيت بتسكنه الربكة
قربت مني مرات عمي حسن، وهمستلي وهي بتقول
_ أضحكِ يا غزل، ووري الخلج إنك فرحانة بولد عمك، إحنا في غنىٰ يا بتي عن أي كلمة ماسخة.
_ مش قادرة يا مرات عمي، مش قادرة.
_ صدجيني يابتي نوح زينة الشباب والله، يكش هو بس عصبي حبتين، لكن غلبان والله، وأحن من في الدار.
_ أنا من يوم ما جيت وأنا مش بيجمعني بيه غير مشاكل، ومشوفتش فيه ريحة الحنية.
_ بكره الأيام تثبتلك كلامي، بس دلوك جومي هيصي مع اخواتك، وكيدي آمنة، عشان دي بالنسبة ليها حُزنك فرحتها.
تقوىٰ قربت مني، وشدتني عشان أشاركهم الرقص، وده تحت نظرات آمنة، اللي بتكون أم لـ نوح، وباقي ستات البلد، وبالفعل حاولت اتناسىٰ وضع الإجبار إللي أنا مأسورة فيه، وبدأت أرقص وأتمايل مع البنات، وأنا بحاول في رسم ضحكة وهمية علىٰ ملامحي.
لوهلة حسيت أن طاقتي استُنزفت في الدوشة إللي حواليا، وإني مش محتاجة غير إني أكلم نور، فانسحبت بهدوء، في محاولة إني مخليش حد يلاحظ غيابي، ووقفت في رُكن كان إلى حد ما أهدىٰ، بيطُل شباكه علىٰ جنينة الدوار، إللي كان شغال فيها وقتها فرح العريس؛ نظرًا لعاداتهم وانفصال فرح العريس عن العروسة.
_ علي يا نور أنا بخون علي، مش قادرة اتخيل إني لابسة الفستان لـغيره، وكلها دقايق وأبقىٰ علىٰ ذمة واحد تاني، ميجيش في علي ربعه، حقيقي الفرق بينهم فرق السما عن الأرض، تعرفي مع كُل زغروطة منهم بحس وكأن روحي بتعافر عشان تخرج وتسيبني، وقلبي بيرتجف أثر خوفه، حاسة وكأني في حلم، لا حلم أيه ده كابوس، وياريت افوق منه والاقيني في حضن ماما، ماما اللي عاندتها، وصممت علىٰ جيتي هنا، وياريتني سمعتلها، وفضلت في حضنها.
_ يارتني جمبك يا قلب نور، يارتني جمبك يا عيوني، بصي يا غزل عايزاكِ تقوي، أنتِ طول عمرك قوية، وخليكِ متأكدة أنك أغلىٰ شيء على قلب بابا، وعُمره ما هيفرط فيكِ بالساهل، وإن طالما اختارلك ابن عمك، يبقىٰ مُتأكد مليون في الميه إنه هيصونك، وهيشيلك في عيونه، ده أنتِ ضي عيونه يا غزل.
_ يجوز من بره أبان هادية، لكن وربي قلبي بينفطر من بُكاه.
وقعت عيوني لحظتها على دخوله، وقلبي سكنته الربكة، أول ما لمحت طلته بفرسه الأبيض، وجلبابه الصعيدي الأسود، إللي موجود من فوقيه عباية بنفس اللون، ولكن داخل الدهبي ما بين تفاصيلها، أما عن كتافه فـ مزينها بشال ضايف لجمال طلته، أما عن شعره فكان ساكن تحت عمامته.
وقتها عيوني مكانتش قادرة تتشال من عليه، لدرجة إني نسيت خالص نور ومكالمتها ليا، وتركيزي بس كان معاه، ومع رقصته بفرسه علىٰ المزمار الصعيدي، تحت أصوات طلقات النار إللي كان ساكنة كُل جزء من المكان.
وأول أما مسك سلاحه، ووجه عيونه لفوق عشان يضرب نار، وقعت عيونه علىٰ عيوني في لحظة خلت قلبي يزيد ربكة فوق ربكته، ولوني وقتها اتخطف واتبدل ولا كأنه اعترفلي بحُبه مثلًا.
أول ما دخلت تقوىٰ جريت عليا وقالت
_ كُنتِ فين يا عروسة، وسايبة فرحك عاد؟
_ معلش نور كانت بتكلمني تتطمن عليا؛ عشان تطمن ماما.
_ طب يلا تعالي عريسك وصل تحت، والمأذون كُمان مستني.
غمضت عيوني للحظات، في محاولة لتجنب النغزة إللي سكنت قلبي مع جُملتها، من بعدها قُلت_ يلا.
كانت أصعب دقايق بتمر علىٰ قلبي، وأنا فوق سامعة صوت بابا بيردد كلام المأذون، ومن بعدها العريس، وشوية وبابا طلع ليا بالأوراق، وقتها وجهت نظري ليها بنظرة ساكنة الدموع فيها، قرب وهمسلي
_ صدقيني هيكونلك خير عوض لقلبك، وهتكونيله ضي عيونه، ثقي فيا المرة دي كمان، والأيام هتثبتلك أنه هيشيلك في قلبه قبل عيونه.
وقتها دموعي بدأت تهرب من عيوني، وكأنها تعبت من العناد، وبالفعل في المرة دي محاولتش أبدًا امنعها، وقتها


_عروستنا؟!.
ضحكت تقوىٰ لحظتها وقالت
= أيوه عروستنا، ولا تحبي أجولك يا عروسة أخوي؟
عقلي لحظتها كان أصغر من إنه يستوعب جُملتها، وقلبي كان بيدعي بكل ما يمتلكه من قوة، إنه يكون كابوس.
وقتها كُنت أضعف من إني أكون أسيرة لأفكاري، واستسلمت للإغماء، جايز يكونلي نجدة وينتشلني من مصير محتوم.
‏فتحت عيوني، لقيت كل أهل البيت حواليا، ووقتها عيوني كانت بتدور علىٰ شخص واحد، وهو بابا، علىٰ أمل إنه يكذب اللي سمعته، ويقول إنه مُجرد كلام.
‏لوقت ما سمعت صوته، _غزل أنتِ كويسة؟
‏_محتاجة اتكلم مع حضرتك شوية.
‏سندني لأجل إني اقوم، وطلعت معاه علىٰ الأوضة، اللي من المُفترض إنها أوضتي من وقت ما جيت هنا
‏_أنا عايزة أفهم أيه اللي بيحصل هنا؟
وقف لكي ‏يغلق الباب بهدوء، وثم وجه نظره لتلك الجالسه الذي شحب لون وجهها
_غزل أنتِ عارفة أن النار قايدة بيني وبين جدك وعمامك من زمن، من قبل حتىٰ ما أنتِ أو أختك تيجوا الدنيا، نار اتكوينا بيها أنا وأمك، والنار دي جالها وقت وبقت لازم تنطفي.
‏_ مش فاهمة حضرتك تقصد ايه؟
‏_ جدك طلب إيدك لنوح ابن عمك.
شحب لون وجهها كشحوب الاموات وهتفت صارخه
‏_أيـــــــه!! مُستحيل!! لا يا بابا عشان خاطري لا متعملش فيا كده.
‏_عشان خاطري أنتِ المرة دي وافقي، أنتِ اللي بإيدك تنهي الخلاف القايم بينا، وترجعي الود من تاني.
‏_وعلي يا بابا، علي؟
‏_ علي مات يا غزل، فوقي بقىٰ علي مات، وعُمرك اللي بيتسرق من بين إيديكِ ده؛ هتندمي بكره عليه.
‏قال جُملته الأخيرة وقلبي يكاد يتوقف من الالم ،نظرت الي ابيها بعيون دامعه تترجاه لكي يوقف تلك المهزله التي تحدث ولكنه نظر اليها بانكسار وخرج من الغرفه باكملها لم تلقي تلك الجالسه علي الارض مفر غير البكاء
‏___
‏اردفت بعيوني مرات عديده ، ولقيت كـ العادة الليل حان اوانه، معرفش أمتىٰ النوم زار عيوني، وإزاي نمت، قُمت بهدوء فتحت الفون، ودخلت علىٰ صور معينة، وهي صور علي، اردفت بكل حسره وبكاء
_ النهاردة الذكرىٰ التالتة لأخر مرة لمحت طلتك فيها، ٣سنين مروا علىٰ قلبي وكأنهم ٣٠ سنة، جايز يكونوا مش مروا بشكل هين أبدًا، بل والله أثرهم اتحفر في روحي قبل شكلي، الحزن أخد مني وطفاني، أنطفيت لدرجة أن مبقتش قادرة اتعرف علىٰ نفسي، وكبرت عُمر فوق عُمري، عقلي رافض يتقبل فكرة غيابك، وعايش علىٰ انتظارك، حتىٰ لو الكُل أجمع أنه ده شيء مستحيل، بس شكلي بدأت أصدق إنه فعلًا مستحيل.
دموع تلك المسكينه الجالسه علي الارض وتبكي ، وسكنت صورته اللي في إيدي
_ بيقولولي إني لازم أعيش وأكمل؛ جايز وقتها ألاقي اللي يداوي الجرح اللي سببه غيابك، لكن واثقة إن مهما حاولت جرحك هيفضل جوايا بينزف، وملهوش حتىٰ علاج غير إن أكون معاك.
مسحت دموعي بأطراف صوابعي
_ خايفة أجازف، وخايفة كمان أفضل مكاني والعُمر يمر بيا وأنا لوحدي، عايشة علىٰ ذكريات، هتيجي في يوم وتضعف ومتقدرش تسندني.
سكتّ للحظات وكملت _ خايفة أن الوحدة يجيلها يوم وتنهش فيا، وملاقيش وقتها إيد أتحامي فيها.
وبدموع بدأت تتسابق، واردفت بنبرة كاسيها الكسرة
_ طب ليه سبتني، مش قولت بتحبني، ليه سبت الدنيا تهدني ليه؟
_ رغم غيابك خايفة أوجعك، رغم إنك واجعني بيه سنين، وخوفي عليك خلاني خايفة حتىٰ أعيش، بس أنا بحبك، والله بحبك، ولو بس إشارة منك هستناك، إشارة بس تقول إنك موجود، وتكدب كل اللي قال مستحيل، بس إزاي وهو فعلًا مُستحيل.
____
_ لكن أنا مش عايزة أتجوز.
اتنهدت تنهيدة بسيطة، ووقفت تقلب الأكل على النار وبدأت تقول
_ يا بنتي الوحدة بردها جاسي، ونومتها ناشفة، ولياليها عُمرها ما كانت هينة أبدًا، الوحدة لُجمتها مُرة، وضحكتها باهتة، وأيامها بلا طعم.
التفتت ليا من جديد وكملت وهي بتقول
_ والأصعب وأصعب أن بردها يسكن جلبك؛ ويخليه يرتچف، لكن من غير ما يلاجي حد يضمه ويدفيه.
سكتت للحظات، من بعدها اردفت بنبرة ساكنها الحُزن
_ الوحدة ضريبتها كبيرة، يكفي إن في فرحك مش هتلاجي اللي يشاركك فيه ويفرحلك، وفي حزنك مش هتلاجي اللي يهونه علىٰ جلبك.
طلعت بره المطبخ، ووقفت قدام الصورة المتعلقة، بـ عيون الدموع متدارية فيها، ونظرة مخبية جواها كم من الألم، والندم
_ ويكفي إنك هتتحرمي من جاعدة رايجة وجت العصاري مع كوبايتين شاي بالنعناع، وضحكة صافية ولمسة دافية، تنسي جلبك شجا الحياة وتهونه، ويوم ما تتعبي مش هتلاجي غير نفسك تتسندي عليها، ويوم ما تخافي مش هتلاجي إيد تضمك وتتحامي فيها، مش هتلاجي غير نفسك اللي بتستقوي بيها، ويوم ما الضعف يخبط على بابك، ويجيلك يوم وتُجعي؛ مش هتلاجي اللي ياخد بيدك ويجومك من تاني.
طبطبت علىٰ كتفي بحنان، واردفت
_ نصيحة مني يابتي، وأنا أكتر واحدة شافت الوحدة، واتكوت بمُرها، متستهونيش بيها، وتحبسي نفسك في سچن ضلمة كُل مادا هيضيج عليكِ وهيخنجك، أمسكِ في الفرصة، وإياكِ تضيع من يدك؛ لأن لو ضاعت، هتعيشي عمرك كُلياته ندمانة عليها.
_بس نوح ده؟
_ اطيب خلج الله، وجلبه كيف الحليب الصافي، بس اللي يعرفه.
____
_ كُنتِ فين يا غزل؟


_ وانت متاخديهاش لى؟، البنت بتحتاج لامها اكتر، انا مش ملزم أخدها، انا عايز اتجوز واعيش حياتى
= وانت أما تعيش حياتك المفروض انا أدفن حياتى جمبى!!، انت الراجل وهتصرف عليها انا مش ملزمه بيها
كنت قاعده فى الاوضه سمعاهم وهما قاعدين فى قاعده عرفيه علشان يتفقوا مين هياخدنى
اتكلم جدى بهدوء
_ احنا مش ملزومين نصرف على بنتك يا على، خدها ربيها انت، احنا قولنا الي عندنا، كل واحد يشيل بنته، يلا يا هناء
قامت ماما، ساعتها بس خرجت بسرعه من الاوضه وانا بجري عليها ووشى كله دموع وحبه أمل!
اتكلمت بشهقه
خدينى معاكى، متسبنيش هنا، انا مش بعرف اقعد هنا لوحدى، خدينى معاكى انا عايزه اكون معاكى ارجوكى متسبنيش هنا
للحظه حسيت قلبها حن، ولكن قاطع تفكيرها صوت جدى الي قالها
= سمعتى كلامى يا هناء ؟ بقولك يلا نمشي، هو يهتم ببنته، يلا
رجعت لجمودها تانى ومشيت...مشيت؟، مشيت للابد، مش هشوفها تانى، بس انا مليش ذنب ! انا بس عايزه اعيش بينكم فى حياه سويه نفسياً، مفيهاش مشاكل، أو فيها، بس متوصلش بالسوء ده!
الباب اترزع، لفيت على صوت زعيق بابا
_ عايزه تلوى دراعى بيكي؟!!!!، بس انا مبيتلويش دراعى، مش انا الي بيتلوى دراعى، انا هوريها، حسك عينك لو عرفت مره إنك بس كلمتيها، فاهمه!!!، دي باعتك ومرضتش تاخدك
( كفايه، عرفت اني غير مرغوب فيا، من الطرفين، آه من الطرفين)
دخل اوضته وسابنى، وانا كمان دخلت اعيط، اصل واحده فى موقفى ده تعمل اى غير العياط ؟
تانى يوم صحيت وانا مرهقه نفسيا وجسدياً، موضوع عدم الرغبه ده طلع مرهق اوى يا عيال فعلاً وقادر يجيب نفسية اهلك الأرض
الباب خبط بهدوء، بس صوتى رفض يطلع فـ دخل
_ رقيه، وراكي امتحان دلوقتى صح؟، انا جهزتلك الاكل، يلاا علشان تفطري قبل ما تنزلى
هزيت راسي ودموعى نزلت تلقائيا، اصل ماما كانت بتعمل معايا كده برضو .
اتكلم وهو بيحط الاكل قدامى
_ ركزى فى امتحانك كويس، وحاولي تنعزلى عن كل حاجه حواليكى، اهم حاجه مستقبلك، مستقبلك ده الى هتدوسى بيه على اى حد، وكل حد، فاهمه يا رقيه، انا آسف، آسف إن اختيارى مكانش احسن حاجه، واسف كمان علي الكلام الي قولته امبارح، آسف
مسحت دموعى الي تقريباً بقت سيروم على بشرى وقولت بصوت مهزوز
_ محصلش حاجه يا بابا، انا بس صعبان عليا نفسى
صوتى انسحب وحل محله شهقات، عيونى بقت وارمه بطريقه واضحه وملفته، كل ما ذكرياتى ترجع ورا شويه افتكر، افتكر كل حاجه، مشهد واحد قادر يقضى عليك، ويجيبك الارض،سابع ارض

يتبع...
https://darmsr.com/2024/05/30/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b9%d9%86%d8%af%d9%85%d8%a7-%d8%aa%d8%b1%d9%83%d8%aa%d9%86%d9%8a-%d8%a3%d9%85%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84/


.. تقول منذ ان كنت طفلة قد كنت ولدت بين عائلة مشتتة بسبب مشاكل والدي كان ابي مهمل كثيرا ولا يهتم بأمي ومشاعرها كان يخونها دائما مع النساء لديه عشيقات كثيرات
كانت أمي دائما حزينة كان قليل التواجد في البيت ولا يهتم مسؤولياته من احتياجات واغراض كانت امي تعمل ليل نهار لكي تسد احتياجاتنا ولا تشعرنا بالحرمان
كنت أسمع صوت بكاءها عندما ينامو اخوتي امي لم تكن تحبني لأني أشبه أبي وكنت اذكرها به لذلك لم اكن قريبه منها كثيرا ولاكني كنت أحبها واشفق على حالها
ساء وضع البيت بسبب اهمال ابي وهنا إنتفضت أمي غاضبة وهددت ابي بطلبها الطلاق منه واخذها لاخوتي ان لم يلتزم بمسؤلياته
كان الجميع نائمين فقط انا كنت أراقب كلامهم وانا خائفة من صوتهم العالي وهنا عندما حاولت أمي النزول من الدرج وقف أبي خلفها ودفعها من الدرج وسقطت مغطاة بدمائها
هربت إلى فراشي وكتمت صوت بكائي وبعد ساعة سمعنا صوت صراخ أبي وهو ينادي أمي
خرجت مع اخوتي ورأينا ابي وهوى يحضن أمي ويبكي ويقول لماذا رحلتي وتركتني إتصل بالإسعاف وبأهلها
عند وصول الإسعاف أخذوا أمي معهم وبقينا مع خالاتي وهن يصرخن ويبكين استجوبت الشرطه أبي وقال لهم انه كان نائم وعندما إستيقض وجدها ملقاه من الدرج وهي ميتة واغلق التحقيق بانه حادث ولاكن انا الوحيدة التي تعلم ان أبي هو من فعل ذالك
أقمنا لها عزاء كبير وحضر الجميع كانو يبكون على حالنا لقد رحلت وتركت أربع أطفال كنت أنا إسمي سارة اكبرهم سنا كان اعمارهم تؤم سنتين وطفل عمره ثلتث اشهر وانا وقتها سبع سنين
حقدت على أبي كثيرا لماذا قتلها لماذا لم يفكر بنا عندما نتهى العزاء تفاجئنا بقرار أبي بأنه سوف يتزوج ومن من صديقة أمي تمردت عليه وصرخت بوجهه وقلت له امي لم يمضي على وفاتها فقط ايام وتريد الزواج من غيرها
هنا نهض منتفض وضربني على وجهي وقال لي انه يريد ام لاخوتي الصغار ولا داعي للنقاش بهذا الموضوع لانه محسوم
عندها خرجت مسرعة إلى غرفتي وانا أبكي على حالنا ملذي سيحدث بنا ان تزوج انا لا احب صديقه امي لو كانت تحبها لما وافقت على الزواج من ابي وامي لم يمضي على وفاتها كثيرا

يتبع...
https://darmsr.com/2024/05/30/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b3%d8%a7%d8%b1%d8%a9-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a8%d9%82%d9%84-2/


تستيقظ بطلتنا في الصباح الباكر تؤادي فريضتها وبعدين تنزل ل مامتها
اميره: صباح الخير ي مامي
سهام ام اميره: صباح النور ي حبيبتي
اميره: اي خلصتي الفطار ولا اعمل حاجه مكانك
سهام: لا ي حبيبتي اطلعي انتي بس صحي اخواتك
اميره: حاضر ي امي
استنوووووو اعرفكم علي بطلتنا
(شخصيه عسل بتحب ال هزار دايما بتتضحك حتي لو زعلانه بس وقت الجد جد محجبه و مخطوبه ل حب حياتها هنتعرف عليه بعدين طويله بس مش اوووي بشرتها قمحيه عينيها لونها بني في كليه تجاره عندها 20 سنه)
اميره طلعت تصحي اخوها الكبير مالك (مالك ده شخصيه عسل بيحب اميره جدااااا طويل و شعره طويل اكبر من اميره ب سنتين يعني عنده 22 سنه شخص رياضي بيجب الكوره عنيه لونها عسلي)
اميره: دومي
ادهم بنوم: ايييي
اميره راحت جنبه: قوم يلا علشان نفطر
ادهم: طب روحي انتي وانا جاي وراكي
اميره: ماشي ي حبيبي بس متتاخرش هاااا
ادهم: حاضر
اميره خرجت من عنده راحت ل اخوها التؤام امير
(شخص جاااد اوووي مش زي اميره بيحب يهزر و يضحك مع اميره في نفس الكليه و شبها جداااااا)
اميره بمرح: اميرررررررررر
امير بفزع: منك لله ي شيخه منك لله
اميره: كدا بتتدعي عليا ماشي ماشي انا زعلانه منك يلا بقا
امير: مقدرش ي حبيبتي والله
اميره: لا قدرت و يلا علشان نفطر
امير: طب تعالي بس متزعليش
اميره راحت ليه: خلاص بقا ي بت ي عسل انتي
اميره: إإإلا و مشيت و سابته
امير: طب واللهي هبله
اميره خرجت من عند امير راحت ل اخوها الصغير سيف.
(سيف اخر العنقود زي ما بيقولو ال كل بيحبه عنده 18 سنه يعني في 3 ثانوي بيحب البنات يعني بتاع بنات وكدا و هو اصلا قمر يعني البنات كلها بتحبه)
اميره راحت ل سيف لقته بيتكلم في التلفون
اميره: بتعمل اييييييي
سيف: انتي مااالك ي بت اخلصي عاوزه ايييي
اميره: طب شوفلي اخوها طيب
سيف: والله لو ما لميتي نفسك ل ازعل امشي ي بت
اميره: طب يلا علشان نفطر
بعد شويه كلهم نزلو فطرو وكل واحد راح علي كليته
اميره: بقولك اي ي مالك
مالك: اي ي حبيبتي
اميره: ابقا كلم عبد الكريم قوله عامل اي بقالي كتير مسمعتش صوتك انتا مبتكلمش اختي لي هااا
مالك: لي هو مش بيكلمك
اميره بحزن: لا
مالك: من امته
اميره: بقاله اسبوع اهو
مالك: طيب تمام ادخلي انتي محضرتك وانا هتصرف
اميره دخلت وهيا زعلانه
دنيا: مالك ي حبيبتي
اميره بحزن: عبد الكريم بقاله شهر مكلمنيش و قولت ل مالك بس قولتله اسبوع علشان ميعملش مشكله و بسال عليه يقولولي عنده شغل
دنيا حضنتها: معلش ي حبيبتي ان شاءلله خير
اميره: ان شاءلله
ودخلو المحضره
(دنيا دي صاحبت اميره المقربه بحبها جاااامد بتشبه اميره في صفات كتير قصيره و بشرتها قمحيه عينيها لونها عسلي)
بعد ساعتين خرجو من المحاضره
اميره رنت علي مالك وقالها تعاليلي في الكافيه بتاع الكليه علشان في موضوع
اميره: انا قلقانه اوووي ي دنيا
دنيا: متقلقيش ي حبيبتي
اميره و دنيا وصلو الكافيه
اميره: في اي ي ماالك
مالك بحزن مسك ايد اخته: انتي عارفه ي اميره ان كل شئ قسمه و نصيب صح
اميره بصدمه: ي يعني ا اي
مالك: اكتشفت ان عبد الكريم اتجوز
اميره بصدمه: ايييييييي
دنيا بصدمه: اي ال بتقوله ده اازاااي
اميره اغمي عليها مالك شالها وجري بيها علي اقرب مستشفي
بعد شويه كان الكل عرف بل الخبر و راحو ل اميره المستشفى
سهام ام اميره: بنتي مالها ي مالك
مالك وهو قاعد و واخد اخته في حضنه: الدكتور قال انها اتعرضت ل صدمه ي ماما كبيره و ده مأثر عليها
سهام بعياط: منك لله ي عبد الكريم منك لله
سيف: خلاص بقا ي ماما اهدي علشان اميره
دنيا: طب معلش ي جماعه سبوها ترتاح شويه وانا هبقا معاها متقلقوش
مالك: لا مش هينفع اتفضلي انتي وانا معاها اهو علشان تجيبي الحاجات بتاعت الكليه و كدا
دنيا: حاضر ي مالك هبقا اجيلها اطمن عليها
سهام ام اميره: كتر خيرك ي بنتي
كلهم مشيو معدا ماالك
مالك: خلاص بقا ي ميرو هو ميستهلش زعلك ده ي قمر
اميره كانت بتعيط وخلاص
مالك: طب بطلي عياط طيب ي حبيبتي
اميره فضلت تعيط اكتر
عدا اسبوع علي كل الاحداث دي و اميره خرجت من المستشفي
مالك: ميروووو يلا علشان نفطر
اميره ببرود: لا مش عاوزه ي مالك
مالك: يبقا انا خلاص مش هفطر خلاص
اميره: ي مالك انا مخنوقه ممكن تسبني لوحدي
مالك: طب يلا ي حبيبتي نفطر والله هو زمانه فرحان و سعيد وانتي هنا تعبانه و هتموتي نفسك كدااااا
اميره: في داهيه ي مالك سبني بقا ممكن
مالك: حاضر ي اميره وخرج
اميره عيطت لحد ما نامت

يتبع...
https://darmsr.com/2024/05/30/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a8%d8%af%d8%a7%d9%8a%d9%87-%d8%ac%d8%af%d9%8a%d8%af%d9%87-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88/

20 last posts shown.